سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه حکمتها را شناخت، بر افزودن آنها قرار از کف بداد . [امام علی علیه السلام]

شهید وشهادت

 
 

الف) آینده جهان در  دیدگاه اسلام

    اوضاع آشفته و اسفناکجهان، مردم رت به وحشت انداخته و جنگ های سرد و گرم، مسابقه تسلیحاتی، صف آرایی قدرتمندان و... جهانیان را خسته و فرسوده کرده است. تولید و تکثیر سلاح های جنگی، نسل بشر را تهدید به نابودی می کند، و خودسری و طغیان غارت گران بین المللی، ملل عقب نگاه داشته شده را ار شوؤن زندگی ساقط ساخته است.

   محرومیت روز افزون طبقه ضعیف، استمداد گرسنگان جهان و گسترش فقر و بی کاری، وجدان های زنده و دل های حساس را پریشان نموده است. تنزل اخلاق انسانها، بی رغبتی نسبت به امور دینی، روی گردانی از قوانین الهی، افراط در مادی گری و رونق یافتن مظاهر فساد و شهوت پرستی، روشن بینان و آگاهان جهان را مضطرب کرده است.

   این اوضاع خیر خواهان،عاقبت اندیشان و اصلاح طلبان را نسبت به اوضاع آینده جهان بدبین کرده است. آنان از عواقب وخیم و سرنوشت خطرناک آن به خود می لرزاند و از حل مشکل جهان اظهار عجز می کنند.

   در این میان مسلمانان آگاه- به ویژه شیعیان- از یاُس و نومیدی دوری گزیده و به عاقبت و سرنوشت بشر خوشبین اند. آنان در انتظار روز موعود اسلام و مدینه فاضله آن، روز شماری می کنندو عاقبت کار را از آن مردم نیک کردار می دانند.

   ایشان معتقداند که از قوانین موضوعه و ساز مان های پر زرق و برق بین المللی، کاری ساخته نیست.

   آن مدینه فاضله و عصر درخشانی که در آن بشر به سعادت و کمال لایق خویش می رسد. حاکمیت در آن زمان، از ان امام معصوم است که از خطا، اشتباه و غرض و روزی منزه و پاک است. این همان روزی است که قرآن کریم و روایات اهل بیت، بشیریت را ماُمور به انتظار چنان روزی نموده و دستورایجاد زمینه وآمادگی از هر جهت را به بشیرت داده اند. این عقیده نشاُت گرفته از آیات قرآن و روایات متواتر قطعی از طریق اهل بیت است.

   انتظار در آیات و روایات:

  آیات:

   1. قالَ مُوسى‏ لِقَوْمِهِ اسْتَعِینُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ یُورِثُها مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ

(موسی به قوم خود گفت: از خدا یاری بخواهید و شکیبایی کنید، به تحقیق که زمین از آن خداست؛ به هر کس از بندگانش بخواهد منتقل می فرماید و حسن عاقبت از آن پرهیز گاران است.)   ( سوره اعراف «7»:آیه128)

   2. وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ کانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا الَّتِی بارَکْنا فِیها وَ تَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْنى‏ عَلى‏ بَنِی إِسْرائِیلَ بِما صَبَرُوا وَ دَمَّرْنا ما کانَ یَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَ قَوْمُهُ وَ ما کانُوا یَعْرِشُونَ

( و میراث دادیم به قومی که ضعیف شمرده شده بودند خاور های زمین و باختر های آن را که مبارک گردانیده بودیم، و تمام گردید کلمه وعده نیکوی پروردگار تو بر بنی اسرائیل به سبب آن که صبر کردند، و ویران ساختیم آنچه را فرعون و قومش می ساختند و آنچه را که افراشته بودند.)   (همان،آیه137)

   3. بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ وَ لَکُمُ الْوَیْلُ مِمَّا تَصِفُونَ

( بلکه حق را به شدت بر باطل افکنیم، پس حق باطل را در هم می شکند، آن گاه از میان می رود.)   (سوره انبیاء«21»:آیه21)

   4. یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ یَأْبَى اللَّهُ إِلاَّ أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ

 ( می خواهند نور خدا را با دهانشان خاموش سازند و خداوند تمام کننده نور خویش است هر چند کافران را خویش نیاید.)   (سوره صف«61»:آیه8)

   5. وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ

( همانا در زبور پس از ذکر(تورات)، نگاشتیم که زمین را بندگان شایسته به ارث می برند)   (سوره نساء«4»:آیه105)

   6. وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ

( ما اراده کردیم که بر آنان که در زمین استضعاف شدند، منت گذاریم و آنان را پیشوای مردم و وارث زمین و ملک و جاه گردانیم)   (سوره قصص«28»:آیه5)

   7. وَ لَقَدْ سَبَقَتْ کَلِمَتُنا لِعِبادِنَا الْمُرْسَلِینَ إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ وَ إِنَّ جُنْدَنا لَهُمُ الْغالِبُونَ

 ( همان عهد ما درباره بندگانی که به رسالت فرستادیم، سبقت گرفته است که البته آنها برکافران فتح و پیروزی یابند و قطعا سپاهیان ما غالب اند.)   (سوره صافات«37»:آیات171-173)

    8. وَ یُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یُحِقَّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ یَقْطَعَ دابِرَ الْکافِرِینَ

( و خداوند می خواست که صدق سخنان حق را ثابت گردانیده و ریشه کافران را از بیخٌ بٌن بر کند)   (سوره انفال«8»:آیه7)

   9. وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ

( خداوند وعده فرموده به کسانی از شما که ایمان آورده و نیکوکار گردد[به این که] در زمین خلافت دهد.)   (سوره نور«»:ایه55)

 10. فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ

 ( همانا حزب خدا پیروز است.)  (سوره المائده «5»:آیه56)

 11. هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ

( او است خدا که رسول خود را با دین حق به هدایت خلق فرستاد تا بر همه ادیان عالم او را تسلط و برتری دهد)   (سوره توبه«9»:آیه33وسوره فتح«48»:آیه28)

ادامه دارد ....







بازدیدهای امروز: 11  بازدید

بازدیدهای دیروز:8  بازدید

مجموع بازدیدها: 171767  بازدید


» ?پیوندهای روزانه «
» لینک دوستان من «
» لوگوی دوستان من «
» فهرست موضوعی یادداشت ها «
» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «